24715383

Železný Brod, 468 22

Telefon:+420 483 333 999
Web:www.zeleznybrod.cz
QR kód kontaktů pro Váš mobilní telefon
Zapraszamy Państwa na interesującą wycieczkę do historycznego centrum Železnego Brodu. Będzie to przyjemny spacer nawet dla rodzin z małymi dziećmi, cała polecana trasa ma około 1 km. Na małej powierzchni można tu podziwiać chałupki skupione w rezerwacie zabytków i zarazem odwiedzić miejsca ukazujące historię i współczesność miejscowej produkcji szkła.

Idealnym punktem wyjściowym rekomendowanego spaceru jest uroczy Mały Rynek (Malé náměstí), gdzie można skorzystać z parkingu. Z Małego Rynku radzimy wyjść po piaskowcowych schodach pod kościół, skąd roztacza się śliczny widok na Mały Rynek. Obok kościoła można zobaczyć drewnianą dzwonnicę z 1761 roku oraz barokową murowaną ośmiokątną kostnicę.

Spod kościoła wrócimy z powrotem na Mały Rynek, skąd wyruszymy w górę ulicą Hluboka, aż do malowniczego zakątka historycznych domków wokół fontanny w miejscu zwanym Trávníky. Następnie, podążając dalej uliczką prowadzącą naprzeciwko Grossovska (do dzisiaj miejscową specjalnością jest nazywanie miejscowych domów nazwiskami ich dawnych właścicieli) a po chwili dotrzemy do ulicy Františka Balatki. Ta prowadzi w lewo pod górę. Ulica ta kopiuje trasę dawnego ziemskiego szlaku prowadzącego z centrum kraju na Śląsk.

Po lewej stronie ulicy znajdują się trzy dobrze zachowane chałupki. Za nimi skręcimy ostro w lewo w dół schodząc z powrotem do fontanny na Trávníkách i Grossovska. Pod nim z ulicy Hluboka skręcimy wąską uliczką w dół, która nas zaprowadzi do ulicy Železnej, po której udamy się w prawo. Mieści się tu sklep firmowy Kortan - szklana biżuteria.

W sklepie można kupić nie tylko koraliki, oryginalne klejnoty czy figurki ze szkła, ale można się też dowiedzieć wiele interesujących rzeczy o technologii szklarskiej oraz o historii produkcji szkła. Bezpośrednio w pomieszczeniach sklepu za przezroczystą ścianą umieszczone są 2 stoły robocze z palnikami dmuchawkowymi. Można tu, więc na własne oczy i całkowicie bezpiecznie śledzić produkcję paciorków toczonych i niekiedy figurek szklanych.

Pokazy produkcji są bezpłatne, przebiegają przez cały czas otwarcia sklepu, uprzednia rezerwacja nie jest konieczna. Tylko w przypadku grup powyżej 20 osób radzimy uzgodnić to wcześniej.

Za pierwszym narożnym domkiem drewnianym należy przejść wąską ścieżką pomiędzy chałupkami, przejść przez mostek nad potokiem Žernovník po czym otworzy się piękny widok na największy drewniany dom w mieście z roku 1807, zwany Běliště. Dom ten wykorzystywany jest przez muzeum miejskie na ekspozycję etnograficzną. Można tu między innymi obejrzeć drewniane modele železnobrodskich domków, stojących do dnia dzisiejszego oraz tych, które już dawno zniknęły.

Od Běliště pójdziemy prosto wzdłuż potoku Žernovník a następnie uliczką skręcającą lekko w prawo między drewnianymi domkami. Jednym z nich jest stojący po lewej stronie Huškovsko, dawna kuźnia. Najładniejszy widok jest od potoku. Drogą dotrzemy dalej na ruchliwą ulicę Štefánikova, prowadzącą na rynek - Náměstí 3. května. Tutaj stoi ostatni reprezentant architektury drewnianej na rynku - drewniane Klemencovsko z roku 1792. Jego fasada była w 1936 roku wkomponowana w budynek miejskiej kasy oszczędnościowej i dzisiaj ma w nim swoją siedzibę Muzeum szkła. Od Klemencovska można ruszyć z powrotem ulicą Husova na Mały Rynek (Malé náměstí).

W miejskim ośrodku informacyjnym można otrzymać szczegółowy plan trasy, który będzie pomocny w odnalezieniu wszystkich przedstawionych tu ciekawostek oraz udzieli więcej informacji na ich temat.